ERGONOMIE

Het nieuwe werken? Wat werkt voor u?

Wat is dat toch met vernieuwende werkconcepten zoals het nieuwe werken? Eerst is het de oplossing voor alle problemen met werkplekken, files, thuis-werk balans en het ideale middel om eens goed te besparen op het aantal vierkante meters en een paar jaar later sommeert Yahoo iedereen weer terug naar kantoor, zijn er problemen met grenzen van werk en privé en zijn er bedrijven die de email op slot doen in de avond en nacht. Blijkbaar ligt het werkconcept toch wat dieper in onze genen dan we verwacht hadden en zijn begrippen als vrijheid (om daar te werken waar jij wilt) en vertrouwen (van je baas dat je doet waarvoor je betaalt wordt) toch iets meer dan marketing termen gebleken.

Maar hoe zit het dan?

Volgens ons moet de manier van werken aansluiten bij het bedrijf! Dat lijkt een dooddoener maar bedrijven vragen zich onvoldoende af of hun manier van werken aan verandering toe is en welke verandering dat dan zou moeten zijn. Welke verandering brengt het bedrijf verder, hoe zou die verandering er dan uit moeten zien en welke mogelijke risico’s hangen samen met die verandering? Zo maar wat vragen die vaak wel gesteld worden maar niet vaak voldoende worden beantwoord.

Het werkconcept is niet iets wat vaststaat maar waar keuzes kunnen en moeten worden gemaakt. Uitgangspunt voor het werkconcept moet zijn of het past bij het bedrijf. Maakt het bedrijf voldoende gebruik van de nieuwe mogelijkheden die zijn ontstaan. Wat zijn de gevolgen van keuzes voor de bedrijfsvoering? Zoals de verandering naar het werkconcept plaats- en tijdsonafhankelijk werken veronderstelt niet alleen een materiële verandering van tijd en plaats maar vooral ook een verandering in de manier waarop mensen met elkaar samenwerken.